söndag 30 december 2007

Kalgoums avhopp väcker frågor


Det som stör mig mest med att Monir Kalgoum lämnar laget mitt under säsongen är att man inte får veta varför.
Jag står ut med att inte få ropa "Moniiiir" på läktaren längre. Jag har intalat mig att det inte är någon jätteförlust för AIK (precis som jag intalade mig detsamma när Gråhns stack i våras), eftersom han bara fläckvis återfunnit den grymma form han hade innan skadan förra säsongen. Jag har torkat tåren som kom när jag tänkte på att jag sett kedjan Bång-Sandberg-Kalgoum för sista gången.
Jag har till och med slutat oroa mig över teorierna på Maries blogg om varför han lämnat: att det skulle ha med osämja med bås-Frazze att göra; att det skulle handla om att Monir vill spela på heltid i Europa; och att det handlar om att AIK (och detta är mycket, mycket värre) helt misslyckades med att hjälpa Monir komma tillbaka från den där skadan: att han länge och väl tvingades sköta läkarkontakten på egen hand, och att det till slut, dock inte via ledningen utan via någon privatperson, var AIK fotboll som hjälpte honom få operationstid.
Nej, det som skaver mest har alltså med informationen att göra. I en elitserieklubb hade detta – att klubbens och spelarens största fans lämnas i total ovisshet – aldrig kunnat hända. Media hade tvingat fram sanningen, eller åtminstone två versioner av den (spelarens och ledningens). Men i den mediaskugga AIK hockey befinner sig kan styrelsen hantera sådana här frågor ungefär som Putin portionerar ut pressmeddelanden från Kreml.
Som säsongskortsinnehavande Hovet-stammis känner mig faktiskt rent förolämpad av AIK:s amatörmässiga syn på information. Jag menar, att sitta där på A23 vecka ut och vecka in och engagera mig i spelare som Monir Kalgoum och Erik Tägtström, för att sedan inte ha en aning om varför de plötsligt – från en match till en annan – är borta.
Att inte gå ut med orsaker och resonemang bakom Kalgoums avhopp skapar ju bara rykten i stället. Rykten som i flera fall är direkt skadliga för klubben.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det som är klart är att han lämnar Sverige. Enough is enough som han uttryckte sig. Han vill jätte gärna spela i AIK när han kommer hem igen.. Detta var all info.

Någon gång ska väl även AIK våga informera oss. Att dom inte gör det är nog för att dom är rädda för frågor som inte kan besvaras.

Anonym sa...

Dålig ekonomi svårt att få ut lönen,då skulle jag också sticka från min arbetsgivare.Detta är vad jag hört rykten om,kan alltså inte säga till 100% att detta är orsaken att vissa spelare lämnat AIK

Anonym sa...

Svårt att få ut lönen??? Det tror jag inte på. Orsaken till att AIK har sportsliga och organisatoriska problem är ju att Mats Hedenström i det närmaste är som besatt av att hålla den begränsade ekonomin i balans, och att likviditeten under säsong inte äventyras.

Anonym sa...

bra blogg. Jag är minst lika konfunderad som du.