fredag 21 december 2007

Mysteriet McKenna


Bilden till höger är plockad från AIK:s hemsida, och ska alltså föreställa klubbens officiella presentation av Mike McKenna. Ligger det inte nån sorts ofrivillig logik i skuggbilden?
McKenna har gett ett märkligt skugglikt intryck ända sen han anlände. Ja, ända sen vi satt på GH och utbytte gamla cachade kanadensiska college-länkar för att komma fram till vilken extremt anonym spelare AIK släpat hit (direkt från en australisk shoppingcentrum-cup, dessutom).
Inte blev det mindre bisarrt när han första gången dök upp på Hovet, i jeans, i sällskap med Mats Hedenström, och Mats gick förbi hela läktaren med Mike bakom sig för att genomföra en intervju vid rinkside. Alla följde paret med blicken, vi spanade in McKenna, hans hållning, hur hans fysiska form såg ut... men det var omöjligt att se; lika svårfångat som allt annat hos honom.
Och så tog Hedenström micken, sa att McKenna körde en try-out med laget, och bytte till engelska:
"Welcome, Mike!"
"Thank you."
Och sen lubbade de upp på läkaren igen. Den kortaste intervjun i pratkvarnen Hedenströms historia. Men precis som skuggbilden logisk, på nåt sätt.
Det går ju inte att få grepp om McKenna på isen heller. Jag tycker fortfarande han är för långsam, vilket han verkar vilja kompensera med nästan överdrivet distinkta passningar. Eller "distinkta", inom citationstecken. De är inte riktigt distinkta på riktigt, McKenna deltar fortfarande inte helt och fullt i spelidéerna utan gör det allra enklaste möjliga. Man-mot-man är han helt hopplös, som när han tappade pucken till det där Västerås-skägget vilket sånär gett ett 0-3-underläge.
En annan detalj jag stör mig lite på är att man aldrig, aldrig, aldrig ser honom snacka med de andra. Enda gången jag sett honom prata med en annan spelare på isen var när han försökte ge en motståndare en tappad klubba, eller vad det nu var, varken jag eller motståndaren fattade vad McKenna menade.
Om det var Gozzi som plockade hit killen så var det helt uppenbart Broberg som matchade in honom i laget – snabbt in i förstafemman, mycket istid i power play, en av de med mest istid i hela laget (ofta långt över 20 minuter per match). Sen när Gozzi och Frazze tog över har han sjunkit ner från första till sista backpar och blivit petad från start i de två senaste matcherna.
Nu tror ni kanske att ni läser en sågning; att jag tycker illa om McKenna och inte vill se honom i laget. Men så är det inte alls! Jag gillar honom, hans truliga uppsyn och anonyma stil på isen. Jag kommer på mig själv med att aldrig svära över hans felbeslut, så där som man svär över Sami och Ryman, i stället sitter man bara och hejar på honom. Som när man kollar in sin son i Sanktan.
Men när jag tänker på att vi kunde ha haft Tägtström kvar i laget i stället, om det nu inte varit för Broberg, blir jag frustrerad. Den tanken låter jag helst bli att tänka.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker du har så, så, så fel. McKenna må vara anonym och tystlåten men är idag vår absolut bäste back. Han gör snygga pass, han tacklar så fort han får chansen, men framförallt så är han ensam i AIKs backuppsättning att läsa spelet bra. Han behöver oftast inte vara snabbast för han står rätt.

McKenna är en guldvärvning av Gozzi. Jag skulle vilja utnämna honom till årets värvning eftersom han varit så anonym och ingen trodde på honom.

Anonym sa...

Jag VILL tycka som du, och gjorde det ett tag när ike tycktes ha blivit varm i kläderna, men sen har han tappat mycket, och fort. "Ingen trodde på honom", skriver du, men vem tror på honom nu, när Gozzi/Franzén petat honom? Och när han dessutom gjorde bort sig rejält så fort han fick komma in i stället för Öset senast?