fredag 21 december 2007

Dåliga domare byter namn och flyttar

Geografiskt domarjäv… finns det verkligen? Ett vanligt fenomen är faktiskt att domare som kommer från hemmalagets trakter är så fokuserade på att inte verka hemmabetonade att de mer eller mindre favoriserar bortalagen.
Och jag tror inte Alexander Kotevski, som ju bytt namn till Vikström i år (ett smart grepp som fler avskydda domare borde pröva på), medvetet dömer bort AIK i Norrland, det bara blir så när man inte riktigt hänger med i spelet och därmed tar med även publikreaktioner när man ska värdera situationerna.
Å andra sidan händer det märkligt ofta att jag blir rädd när jag ser domarnamnen i Swehockeys online-ruta inför bortamatcherna. Blotta åsynen av efternamnet "Claesson" tycks förebåda en hooking på Monir Kalgoum eller holding på Erik Ryman efter 0,47 av första perioden...
Och så har vi kapitlet Yosef El-Natour, som orsakade lynchstämning under Växjömatchen hemma i höstas. En av seriens sämre domare, måste jag nog säga, även om han var rätt hyfsad i förrgår. Men det kanske beror på det där fenomenet jag nämnde i inledningen, att man inte vill döma alltför tydligt till förmån för "sitt" lag. El-Natour är nämligen inte bara bördig från Västerås, han är inbiten VIK-supporter.
Att mantalskriva sig i Stockholm är ett lika effektivt domargenidrag som att byta efternamn.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Alla dommare borde byta namn till Rönnmark å flytta till sthlm... så är saken biff

Anonym sa...

Många dåligare domare i Allsvenskan. El-natour, Björn Larsson, Alexander Vikström-Kotevski...Dessa har en otrolig förmåga att inte vara konsekventa i sitt dömande.