torsdag 20 december 2007

Tönten Tornberg


Man börjar se Västeråstränaren Johan Tornbergs tevekarriär i nytt ljus nu. Jag tyckte han var rätt bra som experttyckare – han var passionerad, hade både karisma och intressanta infallsvinklar, påminde (på rätt sätt) om nordamerikanska eterproffs. Minns särskilt en analys han gjorde av Bobo Simensens kontringshockey under första HA-hösten efter sejouren i ettan, när han ringade in en extremt snabb spelvändning med Gråhns som dirigent.
Men det var då. Nu inser jag att om han tog med sig en trevlig och generös personlighet in i teverollen, så var det tvärtom en arrogant, självfullkomlig karaktär (fläckad av mediaframgången?) som gick vidare in i rollen som tränare för VIK. På Hovet igår, med det där löjliga grinet förstärkt av storbildsskärmen, var det uppenbart att han i första hand agerade framför tevekamerorna. Han flinade ofta hånfullt så länge VIK hade ledningen med 2-0 – åt slagsmålet med Österberg; när Rasmus Ericsson (var det, va?) missade öppet mål genom att lägga klubbladet under hela pucken och vifta upp den tre meter över mål.
Tornberg har säkert ett hjärta för Västerås, men det är inbäddat i tevekamerakaxigt ryschpysch som jag tror är till lagets nackdel. Jag menar, tänk tanken att Frazze och Gozzi hade stått och hånflinat när AIK hade vänt matchen på en minut. Well, JAG hade definitivt gjort det om jag stått i båset. Men det är "läktarhockey" – ett evigt, barnsligt psykologiskt maktspel med eventuella bortasupportrar i närheten. I båset är det rena självmordet. Ingen spelare behåller respekten för en coach som hånflinar tillbakalutat i ena sekunden för att i nästa ta en desperat time-out och börja skälla.
När Tornberg tog sin time-out redan efter halva matchen igår lyssnade bara halva laget till vad han hade att säga. Kontrasten gentemot AIK-båset – en sansad vuxenvariant av en Tevepucken-mål-hög av spelare med Gozzi och Frazze underst – var slående.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Mycket välskrivet och intressant. Jag är allmänt skeptisk mot den bloggorkan som blåser över Sverige, men din kommer jag definitivt fortsätta läsa.

Fast låt det inte gå ut över mängden GH-inlägg, please!

/Malmen

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Cartman sa...

Håller med Göran. Bra skrivet.
Men betänk det där med TV - Om de filmar en flinande Tornberg så kan man dra slutsatser om VARFÖR han flinar som kanske inte stämmer. Det kan lika gärna vara något skämt i båset som han försökt använda för att förstärka stämningen. Och så ser det ut som hånflin för att han samtidigt tänker på deras nästa drag.
Bilder kan luras.

/Cartman

Unknown sa...

äntligen Kjell så bloggar du om det väsentligaste av allt väsentligt här i livet! =o)

Ser fram emot mycket trevlig läsning i framtiden!

//EHG

Anonym sa...

Det är enkelt att sitta i TV och tala om för hela svenska folket vad spelare och tränare borde göra.

DEt blir så himla mycket svårare i hetluften när man ska prestera något också.

Anonym sa...

Initierat och skarp; som vanligt från Häglund. Stort!

Jag är dessutom så naiv att jag tror att forum som GH och även bloggar som denna i slutändan har en positiv inverkan på oss håkkignagare och därmed på AIK.